|
- Jeg befinder mig i et Rovdyrbur!
Komponisten Rued Langgaard,
der har talt staaende ved Vindueskarmen til
Fredericiagade med et par Gribbeøjne
bag Lorgnetterne, smalle som
Knivsblade i lyset fra Ruden, gaar Gulvet op og Gulvet ned
plaget af Hændernes
ustandselige Uro.
- Jeg kunne udtrykke det saadan:
Man kan næsten ikke dø af bare
Disharmoni. Her i Landet. Naar man har
Aand!
Der er Pauser mellem Replikkerne, hvor Hænderne taler tydeligt,
naar de
knuges paa Ryggen eller trommer på Vindueskarmen. Det lader til at
blive
en Samtale mellem en Mand og hans Hænder, mere end et Interview:
Spørgsmaalene
naar aabenbart ikke ind til ham.
- Man har sat
Mur omkring mig. Men hvorfor? Ikke engang et lille Organistembede
har jeg kunne
faa. Skønt jeg har søgt igennem tyve Aar, tyve Aar.
Aah, ikke bare
søgt, men talt, talt i det uendelige. Og til ingen Verdens
Nytte. Dag efter
Dag, Aar efter Aar, i det uendelige kæmpe og stride, saa
man maa ligge i
Sengen for det meste. Jeg tror ikke en Gang en Arbejdsløs
kunde sætte
sig ind i hvad det er, denne Kamp. For han kan i al Fald blive
bitter, rasende.
Men jeg er Komponist, jeg maa blive ved min Pligt. Gade havde
det lettere, betydeligt
lettere.
- Føler De Dem i Slægt med Gade?
- Ja!
Med den rigtige Gade, det vil sige det, jeg forstaar ved Gade, hans
senere
Værker. Som heller ikke spilles mere. Det var Aand.
Men det er Politik,
der regerer Musiken, det er sociale Hensyn, der er
raadende i de ledende
Musikkredse, ikke kunstneriske Hensyn. De hader
Gades Retning, Stemning, Aanden.
Det nytter ikke at undskylde sig med, at
man spiller Beethovens Symfonier, de er
alligevel ikke det skønneste udtryk
for Aand. De løser ikke, for
os, den Længsel efter Stemning, der er i
Folket. Folket har nemlig det,
som de ledende Musikkredse savner, Stemning.
Man giver Folket Stene for Brød.
- Har De aldrig haft Heldet
med Dem?
- Jo. I 1913 i Berlin. Da opførtes min første
Symfoni, jeg har
skrevet otte, og den fik uhyre Anerkendelse. Men saa kom
Verdenskrigen. Ja, den
Verdenskrig....
Et Forspil
til "Enhver"
Rued Langgaard spiller i Morgen paa
Domkirkens Orgel sin nye Komposition "Messis",
"Høstens
Tid".
- Hvorfor indbyder De Publikum gratis?
- Fordi
Folk er bange for Orgelmusik, naturligvis, fordi man har ødelagt,
forfladiget
vore Orgler med de stemningsforladte, skrigende Stemmer, der hørte
til i
Tiden før Bach. Tænke sig, at saadan noget faar en Renæssance.
Sidst, jeg gav Koncert, for 24 Aar siden, kneb det med at faa Folk til at komme.
Jeg maa betale og skaffe mig Garanter, for at faa lov til at faa mine Værker
frem. Domkirken skal ogsaa betales. Min Komposition er skrevet over 2 Aar,
jeg
kalder den et Drama for Orgel, den skildrer Korsfæstelsen og i fire
Satser
Jesu egne Ord om "Høstens Tid".
- Er De stærkt
religiøs?
- Som Komponist er jeg ikke specielt religiøs.
Og selv om Biblens Ord har
inspireret mig til dette Orgeldrama, er der ogsaa andre
Motiver, f.Eks. Tiden
indtil Verdenskrigen, fra Gades Død og indtil
Verdenskrigen, som jeg
mener er Høstens Tid. Musiken naaede paa dette
Tidspunkt en Pragt, en
Glans, en Skønhedsrigdom, der paralleliserer den med
Høstens Tid i
bibelsk Forstand. Nu følger Opløsningen,
forfladigelsen.
- Man hører sjældent Deres Symfonier.
- Ja. De er spillet højest to Gange, for det meste paa min egen
Bekostning. Statsradiofonien har spillet to, "Det Himmelrivende" og "
Ved
Tordenskjolds Grav i Holmens Kirke". Til Gengæld har man kasseret et
stort Værk af mig, Variationer over min Fars efterladte Hovedværk.
Døden
afbrød ham midt i Arbejdet. Det sidste, jeg har skrevet, er et
Forspil
til "Det gamle Spil om Enhver". Lige saa snart jeg var
færdig
med det besluttede man sig til alligevel ikke at opføre
Forestillingen.
Jah, ustandselig, allevegne i Døre som lukker sig,
saa snart man betræder
Tærskelen.
[Sign.] nls.
[Carsten Nielsen]
|