|
Rud Langgaard sidder under Korset, ved hvis Fod det store
Stueorgel dækker
hele Væggen. I hans askeagtige Fugleansigt
stirrer hans agerhønsebrune
Øjne imod hans Gæst,
som paa sin Side - nu paa nært Hold
tager i Øjesyn dette
mærkelige musikalske Fænomen R u d L a n
g g a a r d, Komponist
allerede da han var 6-7 Aar, derpaa Genstand for en
overraskende
Udvikling - : i dette mærkelige skarpe Kranium paa den
lange tynde Hals
fødtes Musikværker, som forbløffede ved en
bundløs
Toneklang, ved en Melodi-Rigdom, der syntes uudtømmelig.
Det lykkedes dog
aldrig Rud Langgaard, skønt han aarlig stod i Spidsen
for et Orkester
tiljublet af en tætpakket Sal som det Fænomen han
er, at give sine
Kolleger blandt Anmelderne den Stimulans, som fik dem til at løfte
ham
på Skjolde; helst var det Spydodden, som de, prikkende, fandt
Anledning
til at lade ham mærke.
Her sidder nu Rud Langgaard - under Korset -
saa mager, saa asketisk - et Par
Dage efter at have fremført paa en Koncert
til alles, ikke mindst sine
Beundreres Forbløffelse, noget, der hed Toge
paaVejen, Landskab
med Spillemænd og nogle Salonpjeser
om en ung Dames
forskellige Stemninger og Toiletter og Sværmen for
Friedmann . . .
- Er det tænkt som en Spøg . . .
disse Tog paa Vejen?
Rud Langgaard ryster paa Hovedet:
-
Ikke Spøg. Det var en Stemning, jeg vilde have frem . . . man
hører
Toget af og til langt borte . . . Vinden bærer til og fra . . .
Tanken
henledes paa Afrejsen.
- Emnet betegner en . . . kan man
kalde det F r a v i g e l s e fra
den Musik, Deres Tilhørere venter sig fra
Deres Haand?
- Ensidighed - svarer Langgaard og hans Øjne ser ud
mod noget fjærnt
- Ensidighed er Begrænsning - i Kunst bliver det
Monotoni, thi Kunstens Væsen
er alsidigt. Saaledes ogsaa med Musikken. Den
Musik, der til Stadighed bevæger
sig i de højere Regioner
med "himmelvendt" Blik uden
Tilknytning til det mere muntre Liv -
som ikke altid drømmer en uerfaren
Ynglings Maaneskinsfantasier - er
falsk og overflødig. De fleste
Mennesker tænker ikke herover, for dem er
Musikken en Underholdning. Naar
samme Slags Mennesker giver sig af med at kritisere
Musik, ser det galt ud for
den Skabere! Selvfølgelig kan der siges pro og
contra om ethvert
Musikstykke, selvom det er nok saa fuldkomment. Men ak - var kun
de Kritikeres
Udtalelser prægede af Forstaaelse af Musikkens Kærne!
Hvorledes
tages der Hensyn til den i vor Tid, hvor ligegyldigt er det dog ikke,
om det
eller det er "smukt", eller om den eller
den "interessante"
Vending forekommer dèr og dèr, naar
Musikken ikke har lukket op
for den Verden, som er dens Væsen, som er
ligesaa "reelt",
som den Verden, vi lever i!
- Hvad er
Deres syn paa Musikken?
- Jeg tror ikke paa den fortsatte yderliggaaende
Modernisme - Musik søger
ikke Udtryk for det ualmindelige, abstrakte, men for
det almene, som aldrig er
ualmindeligt.
At fremstille dette personligt - ja
endog ualmindeligt - men almen
forstaaeligt synes jeg burde være Fremtidens
Opgave. Naar "Pakkassemusikken"
faar løbet Linen ud, kommer der
forhaabentlig en Kunstens Morgenrøde,
dog kun for dem, som har erfaret, at
Gaaden ved Musikken er at kunne tage mod
den - sværmerisk ved Tanken om,
at Musik betyder mere end vore
kritiske Forestillinger derom.
Dette være naturligvis sagt med Henblik paa
det ægte Kunstværk.
Saa er det, at man let glemmer, at den virkelige
Musik er en Gave fra oven,
at denne er mere end Menneskeværk - thi
hvem kender de Dybder, hvoraf den
opstaar? - vi burde føle os lille
overfor den! Musikeren, der gik
fra Klostret og hørte en himmelsk Fugl
synge, og, da den forstummede,
efterlod et dybt Savn hos ham, og hvorledes han,
da han kom hjem til Klosteret,
og ingen kendte ham, men troede ham død
for mange Aar siden - Vidnesbyrd om,
at den Underfugls Sang havde ført
ham langt
frem i Tiden -
kunde vi lære meget af.
- Har De følt Dem saa hjemme i
Musikkens Verden, at De glemte
alt, og Tiden svandt bort?
-
Maaske - svarer Rud Langgaard - begejstrede Ynglinge tror det vel?
Kommende hjem
fra Wagnerforestillinger fyldte af Toner mener de vel, at ingen
kan være
mere opfyldte af Toner end de er. Den ældre har alligevel
Ret, naar han med et
Smil mener, at saaledes var vi ogsaa i deres Alder, men
betragter det som noget
overstaaet - og som har helt Ret, naar han for sig selv
udbryder: Livet er mere
end Begejstring, thi Begejstring gør blind og
ensidig og har kun Øje
for det nys oplevede! - Nej, kun saa længe
vi vender Blikket udad mod
Menneskene - Aarene, Tiden - vokser den rette
Begejstring frem under Hjertet paa os,
da er den Musik, og Musikkens
Porte er opladte.
- Mange har
vel følt det samme?
- Jamen, hvor er de mange? De, som opflammer
Menneskene til kunstnerisk
Samvirken, med den rette Begejstring? I Tyskland opfandt
man en Gang en Slags
magnetisk Psycometer, som kunde kontrollere sjælelige
Egenskaber. For
Kritikere vilde den være heldig - ved Hjælp af den f.
Eks. at
udfinde om vort hjemlige "Musikgärtnerei" var i Besiddelse a
f
saglig og sjælelig Evne til at røgte "den himmelske
Vækst",
som er Musikken? Kan hænde der dog er en eller
anden "Hyrde"
imellem, der som hos H. C. Andersen faar den med i
Bundtet og opbrænder
den - eller man sætter gyldent Gelænder om
Stedet, hvor den stod -
efter Opbrændringen. Men kan vi leve paa Indhegninger?
Den rige Høst
er Hovedsagen.
Rud Langgaard tier og smiler med et
underligt ungt, uprøvet, tillidsfuldt
Smil.
Der sænker sig
Stilhed i Stuen, hvis faa men smukke Møbler af
Mahogni staar - har man
Fornemmelsen af - men haarfin Nøjagtighed på
den dem tildelte Plads.
Alt er tyst.
Der er ingen Tog paa Vejen.
[Sign.]
B-to.
|