
|
Som komponist må Rued Langgaard (1893-1952) - den store, sære,
uudgrundelige enegænger i dansk musikhistorie - siges at indtage en
position som modpol til det nøgterne og sagligt orienterede musiksyn, der
har været fremherskende i vort århundrede i første række
som følge af Carl Nielsens (1865- 1931) og Thomas Laubs (1852-1927)
indstilling og kunstneriske indsats.
Trods det, at Langgaard var mere end en generation yngre end Nielsen og
Laub, bar han på en romantisk tradition, men var i sit musiksyn også
afgørende påvirket af århundredeskiftets kunststrømninger,
ikke mindst symbolismen. Også mere 'moderne' og ekspressionistiske træk
kan man finde i hans musik.
Langgaards instrument var orglet og i to perioder fungerede han som
kirkeorganist, nemlig dels ved Christiansborg Slotskirke (1926-30), dels ved
Ribe Domkirke (1940-52). Han var stærkt optaget af musikken som formidler
af et i bund og grund religiøst budskab, og det kan derfor være
interessant at se lidt nærmere på denne komponists syn på og
forhold til kirkemusikgenren, også selv om han ingen mærkbar
indflydelse havde på udviklingen.
Langgaards musikopfattelse
Debatten om Thomas Laubs tanker om en kirkemusikreform gik tilbage til
1890erne, men vi skal helt frem til 20rne og 30rne, før den bliver rigtig
hed. I 1932 ytrer Langgaard sig for første gang i den langvarige strid
for og imod Laubs idéer. Hans vægtigste indlæg i debatten
findes i tidsskriftet "Kirken", 1933, hvor han offentliggør sit
syn på sagen i artiklen "Kunst og Salmesang". Artiklen er nok så
interressant, fordi den griber problematikken an fra en usædvanlig
vinkel.
Langgaard betragter kirkekunsten generelt ud fra den grundlæggende
opfattelse (der dog ikke er Langgaards egen), at Jesus var en "stemningskunstner",
en "digter", som benyttede poetiske virkemidler som lignelser og
symbolsprog og derigennem talte ikke blot til menneskers forstand, men også
- og især - til følelsen og fantasien. Begreber som lyrik og
poesi, følelse og stemning er således uadskilligt knyttet til
kristendommen og må derfor også være æstetiske
rettesnore for kirkekunsten, hvad enten det drejer sig om udsmykning eller
musik.
Rued Langgaard finder, at billedkunsten i kirken kulminerede i renæssancen
med kunstnere som Leonardo da Vinci, Rafael, Michelangelo og Signorelli.
Musikkens udvikling var imidlertid 'forsinket' i forhold hertil, og først
med rækken af store mestre fra barokken og fremefter - og specielt i
romantikken - nåede musikken et tilsvarende højt stade som sjæleligt
udtryksmiddel. Langgaard mener således, at de bedste af de romantiske
melodier netop er opfyldt af følelse og stemning på samme måde
som renæssancens kirkebilleder.
Her var han helt uenig med Laub'ianerne, der mente at gudstjenesmusikken fra
omkring år 1600 havde udviklet sig i en stadig mere ukirkelig retning på
grund af indflydelse fra verdslige genrer som koncertmusik og opera. "Den
rene kirkestil" fandt Laub og hans tilhængere i den gregorianske
sang, reformationstidens kirkesang og 1500-tallets kirkelige kunstmusik, fx af
Palestrina. Laub ønskede at fjerne al sentimentalitet, følelsesfuldhed,
patos og subjektiv kunstnerisk udfoldelse fra gudstjenesten. Orglets rolle
skulle således indskrænke sig til at understøtte og holde
sammen på menighedssangen: "Alt hvad der er derudover er ikke
gudstjeneste men koncert" sagde Laub, og fortsatte: "Vi kommer jo ikke
sammen for at høre musik, hvorfor skal vi da spilde vores tid med at
lytte til en organists åndfulde fantasier (hvis de endda er det) over hans
private følelser" ("Musik og Kirke". Kbh. 1920; s. 171).
"Men" - skrev Langgaard i sin artikel - "konklusionen heraf må
logisk blive, at vi kommer jo heller ikke i kirke for at se! Altså er
kirkens udsmykning helt unødvendig". De, der mener at kirken gøres
til koncertsal, når der spilles "kunstmusik", må følgelig
også mene at kirken er et kunstgalleri og ikke en kirke, når den
prydes af kirkekunst.
Netop de romantiske melodier og det frie "kunstneriske" orgelspil
hører altså efter Langgaards mening hjemme i kirken, fordi musikken
har en selvstændig stemningsbærende og andagtsvækkende
funktion i gudstjenesten. "Orglet er Poesien i Kirken", sagde han kort
og godt. Hvor Laub kunne nøjes med musikalsk brugskunst til
gudstjenesterne, fordi det var menighedens fællesskab omkring ordet og
sakramenterne, der for ham var det væsentligste, ønskede Langgaard
modsat at tale til den enkelte kirkegængers 'religiøse instinkt'
via en suggestiv kunstnerisk oplevelse. Tanken var, at musikken åbner for
udsynet mod det høje og baner vejen for ordet.
Langgaards egen kirkemusik
Rued Langgaard kom til Ribe Domkirke i 1940, men her voldte hans
konservative indstilling ingen nævneværdige kvaler. Så
rigoristisk var Langgaard ikke, at han nægtede at spille Laub, de
formodentlig ret sjældne gange, det blev krævet af ham.
Der går stadig historier om, hvordan Langgaard administrerede
kirkemusikken i Ribe Domkirke. Som den improvisator og stemningskunstner han
var, kunne han - til menighedens fortvivlelse og undren - finde på at
indrette sit tempo i salmeledsagelsen efter indholdet af de enkelte vers i en
salme, således at han snart spillede hurtigere og snart langsommere. Præ-
og postludier blev oftest improviseret, og der var efter sigende ikke sjældent
tale om virtuose 'koncertstykker' af temmelig voldsom karakter.
I Ribetiden komponerede Langgaard en mængde orgelpræludier og en
del motetter, korsvar osv. til gudstjenestebrug, men det er egentlig bemærkelsesværdigt
hvor få salmemelodier, man finder i hans 431 numre store produktion. Der
kendes således kun omkring et dusin Langgaard-melodier til
salmebogstekster, de fleste fra 1940rne. Der er tale om digte eller
gendigtninger af enten Brorson eller Grundtvig - dog med én undtagelse:
B.S. Ingemanns "Den store Mester kommer" satte Langgaard i musik hele
tre gange. Ingen af Langgaards salmemelodier er udgivet, og kun én vides
at være blevet brugt som menighedssalme, nemlig "Almindelig er Kristi
Kirke" (Grundtvig), som en kort tid blev anvendt i Ribe Domkirke. Denne
melodi er, som de fleste af Langgaards salmemelodier, af koraltypen - den
'lettere' i romantikken så yndede romance-prægede tone, finder man
kun i et par tilfælde hos Langgaard.
Verdslig og kirkelig musik
To af Rued Langgaards melodier til "Den store Mester kommer"
genfindes i hans instrumentalkompositioner, nemlig i violinsonate nr. 2 fra
1920-21 (som også ligefrem betegnes "Den store Mester kommer")
og strygekvartet nr. 3 (1924). For Langgaard var der ikke noget skel mellem den
musik, der hørte til kirken og i koncertsalen. Han troede på en
mystisk forbindelse mellem musikken og det religiøse, begge dele udsprang
jo af det dybeste i menneskesindet. Det religiøse kan efter Langgaards
mening erfares gennem musikken, hvad enten den opleves i operahuset, i
koncertsalen eller i kirken. Al 'ophøjet' kunstmusik er nemlig pr.
definition "en art ukonfessionel lyrisk kirkemusik", mener Langgaard.
Blandt hans 16 symfonier finder man da også udpræget religiøse
værker, fx symfoni nr. 6 "Det Himmelrivende" (1919-20), nr. 13 "Undertro"
(1946-47) og nr. 14 "Morgenen" (1947-48).
Med operaen "Antikrist" (1921-23) søgte Langgaard - ikke
uinspireret af Wagners opera "Parsifal" - at stræbe mod et
religiøst kunstværk, der ligefrem kunne erstatte den
institutionaliserede gudstjenesteform, som han (i hvert fald i en periode) fandt
stivnet og uden appel til det religiøse i mennesket. Langgaard ville
placere kunsten og kunstneren centralt i gudsdyrkelsen og havde en vision om en
ny genre, en art dramatiserede musik-gudstjenester, hvor komponister og musikere
samarbejdede med teatret og kirken. Men han troede ikke på, at den
protetestantiske kirke, som vi kender den, ville gå ind for en sådan
fornyelse; Langgaard fandt, at den katolske kirke havde et lagt rigere og mere
seriøst forhold til kunst, og at en fornyelse derfor måtte udgå
fra den kant. Det var alt i alt en tankegang, der ikke lod sig realisere i
praksis, og Langgaard måtte opgive som komponist at nærme sig den særlige
kirkemusikalske genre, han havde i tankerne.
"Messis"
Derimod var det store religiøse koncertværk en genre, Langgaard
flere gange kastede sig ud i. Nogle symfonier er nævnt, men størst
er hans orgelværk "Messis", et "Orgeldrama i tre Aftener",
komponeret hovedsagelig mellem 1935 og 37. Det synes at være udsprunget
af den omtalte idé om, at Jesus var en digter og stemningskunstner, hvis
'produktion' skulle danne æstetisk norm for den kirkelige musik - i hvert
fald er "Messis" en lang række meditationer eller fantasier
over lidelseshistorien og Jesu tanker.
Messis er latin og betyder "høsten" eller "høsttiden"
og udtrykket stammer fra lignelsen om hveden og ukrudtet, der skal vokse sammen
på marken indtil høsten - først da skal ukrudtet sorteres
fra og brændes. Høsten er et symbol på dommens dag. Hele værket
- der varer to timer i sin helhed - er således "musik til verdens
ende". Første del, som også hedder "Messis", drejer
sig om forventningerne til Jesu genkomst og til sidst skildres
lidelseshistoriens sidste faser i en art naivistisk musikalsk-dramatisk form.
Anden del er mere abstrakt, idet den er bygget over skriftsteder fra
Johannesevangeliet - deraf denne dels spanske titel, "Juan". Tredie
del er direkte programmusikalsk: Den gengiver situationer fra historien om den
rige mand og Lazarus og hedder "Begravet i Helvede".
Musikken svinger mellem det næsten banale og det frapperende originale
og er meget effekt- og virkningsfuld. Det er et værk, der kan siges at stå
midt imellem Wagner, hvis "Parsifal" forblev en art forbillede for
Langgaard, og så Olivier Messiaens serie af store orgelværker
indledt samtidig (1935), og hvori det religiøse budskab ligesom hos
Langgaard formidles gennem en egenartet stilistisk 'vidtfavnende' kombination af
meditative, naive og dramatiske elementer.
Først offentliggjort i "Skovshoved Avis", nr. 37,
november 1993. Let revideret 1996. |