|
Langgaard - hvem er det?
Komponisten Rued Langgaard (1893-1952) er et "problembarn" i dansk
musikhistorie, men samtidig en af vort århundredes mest særprægede
og interessante danske kunstnerskikkelser.
Langgaard fik en trist skæbne, for trods en fabelagtig musikalsk
begavelse opnåede han ikke egentlig anerkendelse i sin samtid. Det var
ikke fordi hans musik var radikalt anderledes; nok så meget skyldtes det,
at Langgaard var et særpræget menneske: en selvcentreret, nærtagende
og uberegnelig enegænger, som absolut ikke havde evne for at "sælge
sig selv". Og så kom Langgaard med sin kompromisløse
kunstnernatur efterhånden i modstrid med tidsånden og det "moderne"
Carl Nielsen-influerede, anti-romantiske musiksyn, der blev dominerende i
Danmark omkring Nielsens død (1931). Langgaard holdt fast i 1890ernes
idealer med senromantik og symbolisme som hovedingredienser, og hans patetiske
syn på kunsten og kunstnerrollen kom snart til at virke utidssvarende.
Langgaards tankegang var i mangt og meget fremmed for den jordnære danske
mentalitet.
Som komponist og musiker (han var en fænomenal orgelspiller) blev han
altså i vidt omfang negligeret af det etablerede musikliv, selv om man
anerkendte hans oprindelige talent. Langgaard gjorde på sin side intet for
at tilpasse sig omverdenen, og hans kantede væsen og sære
fremtoning medførte, at han blev betragtet som en original. Selv følte
han sig alene, tilsidesat og forfulgt - og forrådt af tiden og
musikinstitutionerne.
Genopdagelsen
I sidste halvdel af 1960erne blev Rued Langgaard imidlertid 'opdaget' i
Sverige og Danmark efter af have været stort set glemt siden sin død
i 1952. Mahler- og Bruckner-bølgen havde skabt sympati for oversete
senromantikere, og Langgaard - denne "ekstatiske outsider", som den
svenske musikforsker Bo Wallner rammende betegnede ham i 1968 - fik en ny
chance. En hel del Langgaard-kompositioner blev gen- og uropført, især
i Danmarks Radios regi, og efterhånden kom også enkelte
pladeindspilninger. Initiativerne afslørede en stilistisk særdeles
uegal produktion, hvor det originale og fremadpegende står side om side
med det excentriske og epigonagtige. Det skabte stor usikkerhed over for
kvaliteten og holdbarheden af Langgaards musik, og denne usikkerhed er stadig
udbredt i dansk musikliv, selv om store dele af hans produktion nu er kendt.
Andre forhold end de kvalitative har dog været hindrende for
udbredelsen af Langgaards musik. Kun få af værkerne blev således
trykt i komponistens levetid, og selv om en række vigtige kompositioner
netop er blevet udgivet for første gang, må musikere, der ønsker
at opføre Langgaards musik, i stort omfang stadig benytte sig af
fotokopier af de ofte vanskeligt læselige originalmanuskripter.
Sidst, men ikke mindst, har man savnet overblik over Rued Langgaards
uoverskuelige produktion. Langgaard var en impulsiv komponist, der tit - og ofte
tilsyneladende uden plan og konsekvens - rettede i sine værker,
reviderede dem, skiftede titler på dem og i stort omfang "genbrugte"
tidligere komponeret musik i nye sammenhænge. Produktionens omfang blev først
almindelig kendt, da jeg i 1991, efter adskillige års arbejde, udgav et
katalog over hans ikke mindre end 431 kompositioner.
Mytedannelsen omkring Langgaard har naturligvis været stærk, for
kun meget få mennesker kom nærmere ind på livet af ham, og
anekdoterne om ham og hans sære påfund har cirkuleret blandt
musikfolk i årtier og er ikke blevet ringere med årene. Men at
Langgaard ikke uden videre lader sig "afmytologisere" måtte jeg
sande, da jeg for nylig arbejdede med en biografi om ham: det er næsten
ikke til at få hold på denne mærkelige og uudgrundelige mands
meget sammensatte personlighed.
Biografien (den første om Langgaard) udkom på komponistens 100-årsdag
i 1993. Der var varmet godt op til jubilæet, for året før
var en polsk indspilning af Langgaards 16 symfonier og en række andre
orkesterværker udkommet på 7 CDer, som havde vakt opsigt. Og siden
da er der faktisk udgivet 7-8 nye CDer med Langgaard-værker - så
noget tyder på, at Langgaard trods alt er kommet igen for at blive.
Vidunderbarnet
Rued Langgaard var enebarn og begge hans forældre pianister: faderen
Siegfried Langgaard (1852-1914) helligede sig pædagogisk virksomhed (han
underviste ved konservatoriet i København gennem 33 år), mens
moderen Emma Langgaard (1861- 1926) havde private klaverelever. Familien tilhørte
det bedre københavnske borgerskab. Faderen var tillige komponist af
klavermusik og sange - og noget af en grubler, stærkt optaget af
musikfilosofi med udgangspunkt i en teosofisk farvet religiøs
overbevisning.
Forældrene konstaterede hurtigt, at deres søn var usædvanligt
musikalsk begavet - ja, de fandt ligefrem, at han var et geni. Alt blev gjort,
for at hans medfødte evner kunne udvikle sig frit og uhæmmet.
Udvalgte privatlærere tog vare på hans undervisning, det
musikteoretiske og musikæstetiske tog faderen sig dog primært selv
af. En normal barndom fik Rued Langgaard således ikke, men en isoleret og
beskytet opvækst i et hjem, hvor kunsten var et og alt. Denne specielle
opvækst prægede afgørende Langgaards personlighed og kom til
at kaste en skygge over hele hans liv, menneskeligt og kunstnerisk. Han havde
kun musik i hovedet, følte sig som en udvalgt og betragtede sit
kunstneriske virke som et kald. Af indstilling var han åndsaristokrat, men
han var ikke nogen intellektuel type, derimod en impulsiv kunstner, der langt
hen ad vejen lod sig styre af følelser og stemninger.
På en vis måde slap Rued Langgaard aldrig ud af puberteten, og
han fik aldrig etableret en "normal" virkelighedsopfattelse. Det var
et afgørende og uløseligt problem for ham, at det at skabe kræver
kunstnerens fulde og hele energi, samtidig med at "livet" har sine
udfordringer og rent menneskelige krav, som må honoreres, hvis man skal
blive et harmonisk eller socialt velfungerende menneske. Langgaard var selv godt
klar over dette dilemma. Det meste af livet igennem var han plaget af
misforholdet mellem "det legemlige", som han var usikker overfor, og "det
åndelige", som han til gengæld følte sig i pagt med.
I en alder af 11 år debuterede Langgaard i 1905 som orgelspiller og
-improvisator i København. Men orgelspillet interesserede ham ikke så
meget som det at komponere, og i 1908 fik han opført et større værk
for solister, kor og orkester. Værket blev sablet ned af den københavnske
musikpresse, hvis forhold til Langgaard forblev anstrengt og utilsløret
kritisk gennem hele hans liv. Man skal ikke undervurdere pressens ringeagt for
Langgaard, når man prøver at pejle sig frem til, hvorfor han
bestandig havde vanskeligheder med at få sine værker opført.
Opførelsesproblemerne begyndte allerede med hans imponerende første
symfoni, fuldført 1911. Efter forgæves at havde forsøgt at
få det timelange værk frem i København og Stockholm lykkedes
det Langgaard-familien (med støtte fra mæcener) af få
symfonien uropført i Berlin ved en ren Langgaard-koncert i 1913 med
Berlinerfilharmonikerne og Max Fiedler. Det blev en succes - og koncerten blev højdepunktet
i Langgaards kompositoriske løbebane.
Men mulighederne for at få store, krævende kompositioner opført
i København var nu heller ikke gode, og de værker, Langgaard selv
betragtede som nogle af sine væsentligste, nemlig Sinfonia interna
(1915-16), Sfærernes Musik (1916-18) og operaen Antikrist
(1921-23), ikke blev opført i Danmark i Langgards levetid.
I begyndelsen af 1920rne lysnede det tilsyneladende lidt for Langgaard - særlig
udenlands. Sfærernes Musik, hans 2., 4. og 6. symfoni samt et
par orkesterværker blev opført i Darmstadt, Essen, Stuttgart,
Heidelberg, Karlsruhe, Berlin og Wien (ofte med ham selv som dirigent), og hans
kammer- og klavermusik kunne høres i Karlsruhe, Paris og Prag. Specielt i
Karlsruhe synes Langgaard at have haft et lydhørt publikum, som endog
begejstredes over hans stærkt eksperimenterende 6. symfoni, der ved førsteopførelsen
i København i 1923 med Berlins berømte Blüthner-orkester
blev noget nær en skandale. Men fremgangen i Tyskland blev kun af
kortvarig og sporadisk karakter og efter 1924 satte Langgaard ikke sine ben
uden for Danmarks grænser, undtagen når han tog på
sommerophold i Sverige.
Excentrikeren
I 1924/25 indtrådte det store vendepunkt i Langgaards liv. Efter i
nogle år at have været blandt de mest åbne og progressive
yngre danske komponister, sadlede Langgaard brat om og henfaldt til en
epigon-agtig romantisk stil. Samtidig undsagde han den moderne musik og alt dens
væsen (men ikke sine egne progressive værker). Og i 1927, det år,
hvor han blev gift med Constance, begyndte han at polemisere offentligt mod
musiklivets ubestridte førstemand, Carl Nielsen, og dennes tilhængere.
Samtidig oprettede han - angiveligt som værn mod jazzens fremmarch - en
musikforening kaldet "De kedeliges Musikforening" (som dog omdøbtes
til "Klassisk Musikforening"). Den måtte lukke efter kun tre
koncerter.
Langgaards isolation og skæbne i dansk musikliv blev i løbet af
disse år beseglet. Han var ikke selv uden skyld i, at et stereotypt
billede af ham som bagstræberisk kværulant og romantisk fantast blev
dannet. Men han havde fået nok efter årtiers dårlige
anmeldelser og manglende accept, han trængte til at slå fra sig,
selv om det gjorde ondt værre.
Hans liv nu blev præget af pessimisme og fortvivlelse over at være
"kulturkomponist" (som han betegnede sig selv) i en uforstående,
nøgtern og åndløs tid behersket af materialisme, tør
saglighed og sociale og politiske forhold. Det var langt fra Langgaards ideal
af et samfund, hvor kunsten skulle være en dominerende religiøs
faktor og den skabende kunstner nærmest have profetstatus.
Opførelser havde Langgaard i de sidste 20 år af sit liv stort
set kun i Danmarks Radio, der følte en vis forpligtelse over for ham. En
af de få, der tog ham alvorligt, var dirigenten Launy Grøndahl, der
specielt i 1940rne stod for talrige Langgaard-opførelser i radioen.
Det mest tragiske i Langgaards situation i trediverne var dog, at hans største
ønske, nemlig at få en stilling som kirkeorganist, ikke blev
opfyldt. At en af de mest begavede orgelspillere, Danmark har kendt, ikke kunne
få en kirke at virke i, skønt han år efter år søgte
store og små embeder, viser hvilken udpræget mangel på
storsind dansk musikliv var præget af i disse år, og hvor respektløs
man kunne tillade sig at være over for en, ganske vist excentrisk, repræsentant
for den romantiske tradition.
I 1940, som 47-årig, fik Rued Langgaard endelig sit første og
eneste faste job som organist og kantor ved domkirken i Ribe. Hovedstadens
musikliv gav ham med glæde en enkeltbillet til den sønderjyske by,
og Langgaard var lykkelig for embedet, men følte det naturligvis som en
forvisning at blive "sendt" så langt væk fra København.
I Ribe koncentrerede Langgaard sig om sit kirkemusikalske virke og sin
kompositionsvirksomhed, der i disse år gik ind i en ny, produktiv og særpræget
fase. Han døde i 1952 lige før sin 59 års fødselsdag
og efterlod sig mere end 400 kompositioner: 16 symfonier og mange andre
orkesterværker, en opera i flere forskellige versioner, en række
vokalværker med orkester, strygekvartetter og violinsonater, en mængde
klaver- og orgelkompositioner og langt over 100 sange.
Alle Rued Langgaards værker befinder sig i dag på Det kgl.
Bibliotek i København, idet Langgaards enke, Constance (der døde i
1969), testamenterede sin mands efterladte manuskripter (både noder og
optegnelser af forskellig art) til biblioteket.
De fire produktionsfaser
I sin tilgang til musikken var Langgaard anti-akademisk, en kunstner, der
var helt afhængig af inspirationen og som hellere fulgte sit øre og
sin intuition end akademiske foreskrifter og "god tone". Specielt i
to perioder, 1914-18 og 1947-49, blev han nærmest hjemsøgt af
inspiration, og store og små værker trængte sig på i et
væk. Kompositionstekniske problemer kendte han ikke, og han kunne ubesværet
nedskrive sine mange indfald. Hele symfonier kunne han koncipere på få
dage.
Denne impulsive måde at skabe på er sikkert en af årsagerne
til at Langgaards kunstneriske udvikling forløber alt andet en regelret.
Tre gange igennem Langgaards produktion sker der markante forskydninger, både
i stilistisk forstand og i henseende til Langgaards forhold til musikken. Årene
1916, 1924 og 1946 inddeler således produktionen i fire faser, som man
kunne kalde henholdsvis en objektiv (senromantisk), en personlig
(eksperimenterende), en anonym (klassicistisk) og en privat (absurd) fase.
Rued Langgaard var fra starten musikalsk orienteret mod Tyskland (hvad der
var det normale i tiden før første verdenskrig), og hans musik fik
aldrig noget afgørende islæt af en dansk eller nordisk tone. Arven
fra Schumann, Liszt, Wagner og R. Strauss fornemmes derimod klart næsten
hele vejen gennem Langgaards produktion.
Årene fra 1916 til 1924 er Langgaards "moderne" periode,
hvor han bevæger sig mod en dristig og visionær statisk musik som i
Sfærernes Musik og ind i et konfliktfyldt apokalyptisk univers som præger
fx symfoni nr. 6 (Det Himmelrivende), undergangsoperaen Fortabelsen
(Antikrist) og strygekvartet nr. 3. I disse år forlader Langgaard
ofte det romantiske tonesprog til fordel for en ekspressiv, modernistisk præget
stil, til dels inspireret af Carl Nielsens musik.
Hvor andre komponister i de turbulente og "usikre" tyvere fandt et
fast ståsted i neoklassicismen, søgte Langgaard den "rene
sandhed" i en uproblematisk, næsten anonym ny- romantisk stil, som
han slog ind på 1924/25. For mange komponister gjaldt det dengang om at
komme væk fra den personlige, senromantiske og ekspressionistiske udtryksmåde
og finde frem til en "objektiv", afpersonaliseret stil. Langgaard
mente i Niels W. Gades og Wagners ophøjede kunst at have fundet dette
ideal.
Det radikale stilskift i Langgaards produktion vil kunne høres ved at
sammenligne strygekvartet nr. 3 med nr. 5. De to værker er skrevet med et
års mellemrum, men stilmæssigt er der et halvt århundrede
eller mere til forskel.
Samtidig indledes en periode, man kunne kalde "de 20 magre år"
i Langgaards produktion. Med det to timer lange orgelværk Messis
som en markant undtagelse komponerede han næsten ingen ny musik i
1930rne, men reviderede og omarbejdede tidligere værker og skrev en
klaverkoncert over kompositioner af sin far.
Det hjalp på produktiviteten, da Langgaard i 1940 kom til Ribe, og
midt i 1940rne indledtes den sidste, næsten manisk produktive fase med den
bizarre, kun 7 minutter lange symfoni nr. 11 (med fem tubaer!). Og i de følgende
år komponerede Langgaard - ind imellem mere almindeligt klingende
romantiske pasticher - mærkelige, absurde og forrevne værker som
udtrykker desperation, afmagt og protest. Eksempelvis ultrakorte eller "vilde"
satser, kompositioner uden slutning eller musik, der kører i ring og kan
spilles "i det uendelige". Nye og væsentlige bidrag til forståelsen
af Langgaards splittede univers, som på en paradoksal måde
konfronterer drømmen om det skønne, det gode og det sande i
romantisk forstand med det 20. århundredes fremmedgørelse,
undergang, opløsning og meningsløshed.
Langgaards tonesprog
Man skal ikke have hørt mange af Langgaards kompositioner, før
man fornemmer at musikalsk "stil" er et særdeles vigtigt
parameter i hans musik, idet værkerne rummer vidt forskellige stiludtryk
og i mange tilfælde også stilsammenstød inden for en og samme
sats. Langgaard er tydeligvis bevidst om at stilen i sig selv skaber
associationer og kan anvendes som musikalsk udtryksmiddel. Det er også
tydeligt, at selv om musikken ofte lyder som romantisk eller senromantisk musik,
så er form og tidsforløb i værkerne ikke i overensstemmelse
med de klassiske principper. På Langgaards tid betragtede man hans
stilistiske flakken og den løse form i værkerne som ubehjælpsomhed.
I dag kan man se, at der ligger en anderledes musikopfattelse eller lyttemåde
bag Langgaards måde at formgive musik på.
Langgaard komponerer i blokke og hver blok har sin egen musikalske "karakter",
"stemning" eller "klang". Stemning, klang og stil er således
centrale begreber i Langgaards musik, mens tematisk og motivisk signifikans og
musikalsk sammenhæng i traditionel forstand er underordnede ting. At
udvikle og bearbejde det musikalske stof interesserede ikke Langgaard. Det er
musikkens suggestive kraft, dens indhold eller budskab, der var det væsentlige
for ham. Det er altså ikke det motivisk-tematiske, som holder det enkelte
værk sammen, men en stil og en bestemt klangverden. Langgaards værker
kan derfor have et sammensat, rapsodisk eller ligefrem improviseret præg
- det gælder ikke mindst mange af de ensatsede kompositioner i hans
produktion (9 af de 16 symfonier er i én sats).
Fraværet af "musikalske processer" og det forhold, at en del
Langgaard-kompositioner er særdeles kortfattede (der findes orkesterværker
ned til 1 minuts varighed), kan også give hans musik en stakåndet,
rastløs karakter, som er fjernt fra den bredde i udtrykket og den dybtfølte
patos, man finder hos eksempelvis Bruckner, der var et af Langgaards
forbilleder. Kaster man et blik på Langgaards 16 symfonier viser denne afgørende
forskel sig klart i det forhold, at den længste langsomme sats, man
finder hos Langgaard, er på kun 9 minutter og den længste scherzo
er bare 4 minutter lang! I det hele taget er der trods det passionerede noget køligt
og usanseligt over Langgaards værker, hvad der adskiller dem fra megen
senromantik og på sin vis gør dem mere "moderne".
Musikken giver som nævnt mindelser om mange komponister: Schumann,
Wagner, R. Strauss, tidlig Schönberg, Debussy, Carl Nielsen - og ind
imellem lyder det så pludselig som musik, der kunne være skrevet i
1960erne eller 70erne: clusters og klangskyer, collage-musik, tilstandsmusik,
minimalisme...
Selv om Langgaard i samtiden blev regnet for alt andet end progressiv og
selv om hans tonesprog (men altså ikke hans formopfattelse) vitterlig ofte
er tilbageskuende, var han altså en kunstner med med en så visionær
fantasi, at han på mærkelig vis har foregrebet fænomener, som
først er blevet almindelige i musikhistorien efter hans død.
Det åndelige budskab
Langgaard tillagde musikkens åndelige og religiøse budskab afgørende
betydning. Hans åndelige bagage - primært faderens musikfilosofiske
"system", et kosmisk-religiøst verdenssyn, hvori musikken blev
opfatte som en åndelig magtfaktor, som skulle være direkte
medvirkende til at frelse mennesket - er udgangspunktet for Langgaards særegne,
men diffuse tankeverden, som dels danner baggrund for hans kompositionspraksis
(han opfattede sig vel snarest som et slags medium), dels er den ramme, han
tolkede sin egen musik ind i. Langgaards værker har ofte beskrivende
titler, som knytter dem til en religiøs, gerne apokalyptisk idéverden:
Afgrundsmusik, Flammekamrene og Vanvidsfantasi (for klaver), Begravet
i Helvede (for orgel), Undertro (symfoni nr. 13) og Syndflod
af Sol (symfoni nr. 16). Det religiøse aspekt findes således
også i Langgaards symfoniske musik og anden "koncertsalsmusik";
det var ikke relevant for ham at skelne mellem kirkelige og verdslige
musikgenrer - al romantisk og senromantisk musik var efter Langgaards mening i
bund og grund religiøs.
Stilmæssigt er Langgaards musik så spredt, at man sommetider kan
have svært ved at tro, at det er en og samme komponist, der står
bag. Men intensiteten i udtrykket, ekspressiviteten og musikkens umiddelbarhed
er et af de fællestræk, man kunne fremhæve. Disse ting kan
fornemmes som noget påtrængende eller insisterende - eller som en åndelig
kraft bag musikken. Man mærker i hvert fald, at komponisten har noget på
hjerte, og at han sætter alle sejl til for at kommunikere gennem
musikken.
Kølige overvejelser og kunstnerisk planlægning var ikke
Langgaards sag - og derfor har det irrationelle en fremskudt plads i hans kunst.
Hans værker er en frygtløs og ekstatisk kunstners klingende
fantasier uden ret mange intellektuelle mellemregninger. Bundløs ærlig,
må man kalde den, fuldstændig fri for at være udspekuleret
eller fortænkt.
Det betyder også, at Langgaards musik dårligt lader sig måle
med passer og lineal; den har i rigt mål sat sig ud over logikken og
unddrager sig en rationel vurdering. Musikforskningen kommer således til
kort med de vante måleredskaber - ligesom det gælder for den store
amerikanske komponist Charles Ives (1874-1954), hvis musik og idéverden
rummer visse fællestræk med Langgaards musik og specielle univers.
Også hos Langgaard søger musikken af og til at fastholde
erindringsbilleder fra barndommens uspolerede verden. En fortolkning af
Langgaards musik, hvor man tager hensyn til musikkens "budskab" og
stilmæssige kontraster og referencer, kræver brug af utraditionelle
midler. Et begreb som symbolisme synes at være en åbenlys
indfaldsvinkel til Langgaards univers, selv om det er uklart, hvad der rent
musikalsk skal lægges heri.
Langgaard i dag
Noget af det fascinerende ved en komponist som Langgaard er det
irrationelle, det bizarre og det uforudsigelige. Som eksempel kunne man nævne
et af Langgaards sidste og (af gode grunde) endnu uopførte
kompositioner,
Søndagssonate, et 15 minutter langt værk for violin,
klaver, orgel og stort symfoniorkester - men orkestret medvirker kun i de sidste
16 takter! Er det kunst eller rablende galimatias? Det er i hvert fald musik,
der udfordrer tanken og går ud over kunstens æstetiske grænser
- og dermed stiller spørgsmål. Det er altså, hvad man kalder
"meta-musik": musik, der på et overordnet plan "diskuterer"
musikken som kunstart, dens midler og mål. Dette aspekt er i høj
relevant i forbindelse med Langgaards kunst. I det hele taget kan Langgaard "forstås"
meget bedre i dag end tidligere. For det første har kulturen omkring århundredeskiftet,
som Langgaard var barn af, i de senere årtier været genstand for
stor interesse, og for det andet har det vist sig, at man med fordel kan anvende
begreber fra modernismen og post- modernismen på visse af Langgaards
visionære og sære kunstneriske frembringelser.
På trods af at liv og værk næsten ikke er til at adskille
hos Langgaard, rækker hans betydning derfor på en mærkelig måde
ud over personen og hans biografi og ud over en snæver vurdering af det
enkelte værks kunstneriske autonomi og kvalitet. I hans musik brydes og
konfronteres det 19. århundredes idealer med det 20. århundredes
virkelighed - ikke nødvendigvis med kunstnerisk overbevisende eller
afklarede værker som resultat - men desto mere sigende, udtryksfulde og
tankevækkende er kompositionerne ofte. Rued Langgaard er et "modbillede"
til det, man i dansk musikliv har anset for godt og rigtigt fra 1920rne og helt
frem til 1960erne. Netop fordi Langgaard var en kunstner af stort format, som
stod uden for og ikke fulgte strømmen, kaster han et interessant og uundværligt
sidelys ind over dansk musikhistorie.
Først offentliggjort i "Nordisk Tidsskrift för
vetenskap, konst och industri", årg. 71, häfte 1 (temanummer med
titlen "Musiken i Norden"), Stockholm, 1995. |