En biografisk multimediemosaik...


Sfærernes Musik


Sfærernes Musik (1916-18) er en af de mest originale kompositioner i dansk musik i det 20. århundredes første halvdel. Den er så særpræget, at man først 50 år efter værkets tilblivelse kunne erkende dets fremadpegende originalitet.

I Sfærernes Musik foreskriver Langgaard foruden hovedorkestret med orgel og kor et "fjernorkester" samt en sopransolist. Hertil kommer et klaver, hvis låg er fjernet, således at man kan spille glissader direkte på strengene.

Langgaard har selv sagt følgende om værket: "I Sfærernes Musik har jeg i Nat og Fortvivlelse fuldstændig opgivet alt hvad der forstaas ved Motiver, Gennemarbeidelse, Form og Sammenhæng. Det er 'Musik' indhyldet i sorte Slør og uigennemtrængelige Dødstaager..." (udat. optregnelse).

Et værk som Sfærernes Musik kan kun skabes én gang og aldrig mere, udtalte Langgaard, og han komponerede da heller aldrig siden noget, der kan sammenlignes med dette værk.

Ved uropførelsen i Karlsruhe i 1921 blev værket vel modtaget. En kommentator mente, at værket muligvis ville danne skole, men opførelsen i Berlin året efter blev ikke en éntydig succes, og værket gik i glemmebogen. Som et af de få større værker af Langgaard blev det dog trykt i partitur allerede i 1919.


Hør uddrag af værket.

Titelside fra revideret version af Sfærernes Musik med titlen "Nirvana" og med ny tekst af Nietzsche. Bemærk den overstregede undertitel "En Feberfantasi (Kulturundergangsmusik)". Af denne version kendes kun dette titelblad.