|
Musikhistorikeren Godfred Skjerne var en af de få musikfolk, der
kunne se særpræget og kvaliteterne i Langgaards musik. Skjerne portrætterede
i 1916 Langgaard i en artikel i Illustreret Tidende. Det er den
mest indsigtsfulde artikel om Langgaard, der blev skrevet i komponistens samtid,
men den kunne ikke i sig selv bane vej for en bredere forståelse af, hvad
Langgaard stræbte imod.
Dette foto af Langgaard ved sit harmonium i hjemmet, Niels Juelsgade, blev
taget i 1916 som illustration til portrætartiklen om Langgaard af
Godtfred Skjerne i "Illustreret Tidende".
Den 22-årige komponist var da i gang med symfoni nr. 4, der blev skitseret i løbet af
en uge i marts 1916.
|
|
Skjerne skriver om Langgaards isolation bl.a.:
"... Musikforholdene herhjemme er jo smaa. Mistydet fra enkelte Hold, lidet opfattet fra andre har den passive
Modstand hidtil været stærk nok til at holde ham ude, ene som han staar, fjærnt fra Klikernes
Myretuer..."
Og om Langgaards musikopfattelse skriver Skjerne:
"For
[Langgaard]... er Musiken... en Virkelighed, ikke blot Form, heller ikke blot
Billede. For ham er Musiken snarest noget transcendentalt, en slags
Clairvoyance, der kun naaes med Musiken som Medium, altsaa noget
hemmelighedsfuldt, der fylder Sindet, noget visionært, til hvilket Musiken
alene er Vejen."
Og endelig har Godtfred Skjerne et - næsten profetisk - blik for,
hvordan Langgaards musik fortolker, kommenterer og supplerer den romantiske
musiktradition. Langgaards produktion er, siger Skjerne nemlig, "en uudtømmelig
Kilde til Berigelse og Fornyelse af det gængse Syn paa Musiken".
|