|
I det - desværre ikke ganske komplette - manuskript, Langgaard
efterlod sig med titlen Fremtidens Frelser og Jesu musikalske Selskab
beskrives et fremtidigt religiøst samfund, hvor kunsten og kirken er
smeltet sammen og er blevet den altdominerende kulturelle faktor. Langgaard var
inspireret af Wagners tanker om en kunst-religion, af Nietzsche og af teosofiske
strømninger, særligt bevægelsen Stjernen i Øst,
hvis åndelige leder var den unge Jiddu Krishnamurti (1896-1986). |
|
Blandt Langgaards idéer var, at man gennem "åndelige
øvelser"
baseret på jesuiterordenens grundlægger Ignatius Loyolas tanker
kunne lære at beherske et religiøst-musikalsk symbolsprog, som
ville gøre én i stand til at forstå "fremtidens musik"
- eller det, Langgaard kalder "Alle Tings Musik".
Langgaard mente dermed en musik, som kunne udtrykke religiøse følelser
og eksistentielle vilkår på en så præcis og logisk måde,
at den ikke blot kunne forstås intuitivt, men også intellektuelt.
Det lykkedes dog aldrig Langgaard at komponere værker ud fra disse
forudsætninger - men den musik, han tænke på, var åbenbart
noget i retning af operaen Antikrist og symfoi nr. 6, som han anfører
eksempler fra i sit manuskript.
Det hele var en art tankeeksperiment, hvad Langgaard senere erkendte, idet
han - som det ses på gengivelsen ovenfor - forsynede manuskriptets
titelside med bemærkningen: "Hvad Livet 'lærte' mig indtil
1923: Religiøst Vanvid som sidste Udvej".
|