En biografisk multimediemosaik...


Danmarks Radio


Danmarks Radio, eller Statsradiofonien som det dengang hed, fik i 1930rne næsten monopol som musikformidlingsinstitution i Danmark. De gamle hæderkronede musikforeninger lukkede på stribe. Til gengæld følte Statsradiofonien en særlig forpligtelse over for danske komponister og det betød, at Langgaard fra 1930, men særligt fra 1943, havde mange studieopførelser i radioen. Det var især dirigenten Launy Grøndahl, der arbejdede for Langgaards musik og bl.a. to gange opførte symfonier af ham på torsdagskoncerter.

Men for Langgaard var det et had/kærlighed-forhold. Han var fuldstændig afhængig af radioen, for det var efterhånden det eneste sted, han havde en chance for at få sine værker opført.

Han indsendte utallige partiturer til bedømmelse, men vænnede sig aldrig til afvisninger. Hver gang, han modtog et af radioens negative standardsvar, blev han skuffet og ophidset. For ham var kunstens suverænitet et faktum, og han forstod ikke med hvilken hjemmel radioens konsulenter og programudvalg kunne desavouere hans musik.

Gang på gang nægtede han modtagelse af forsendelsen, når radioen sendte partiturer retur til ham.Partiturerne gik så tilbage til afsenderen og blev deponeret i radioens nodearkiv.

Han kommenterede også radioens afgørelser, som denne illustration fra 1938 viser. (Gengivet med venlig tilladelse fra Danmarks Radio i hvis arkiv brevet findes).

Se endnu et eksempel på dette.