En biografisk multimediemosaik...


Messis (Høstens Tid)


Messis (Høstens Tid) er med en samlet spilletid på to timer et af orgellitteraturens store værker.

Værket er i sit ydre program centreret omkring Jesu liv og tanker. Men det er også en gigantisk reflektion over tiden omkring århundredeskiftet, som Langgaard med reference til en bibelsk lignelse kalder "høstens tid". Høsttiden - på latin "messis" - symboliserer verdens undergang, og Langgaard mente, at tiden omkring århundredeskiftet ikke blot var musikhistoriens foreløbige højdepunkt, men også bar et mystisk præg af lurende forfald, dekadence og værdiopløsning. Denne mærkelige dobbelthed afspejles i værkets sammensatte musik, hvor Langgaard trækker på hele det romantiske og senromantiske udtryksregister.

Rued Langgaard opfører anden del af Messis for sine svenske bekendte i den lille Brunnby kirke på Kullen, september 1936.


I 1936 uropførte Langgaard første del, der også hedder Messis og anden del Juan i Københavns Domkirke ved to koncerter. Det var første gang i 24 år, han afholdt selvstændige orgelkoncerter i København. Det gav en del foromtale i aviserne, men anmelderne var ubarmhjertige. Konsekvensen blev, at Langgaard ikke fik tilladelse til at opføre orgeltrilogiens sidste del Begravet i Helvede i domkirken.

Hør to små glimt fra den centrale sats af første del med titlen Høstens Tid, hvor to slags musik konfronteres.