|
Langgaards musik er tonal og befinder sig inden for rammerne af senromantisk
harmonik - med enkelte undtagelser. Visse værker rummer passager uden
fortegn og med en ikke veldefineret tonalitet. Det gælder især i
Sfærernes Musik og symfoni nr. 6 (der dog begynder og slutter i
F-dur).
Tonearterne havde en ganske særlig betydning for Langgaard. En del
kompositioner er i 'ekstreme' tonearter som Ges-dur, H-dur og es-mol. Hele to af
Langgaards symfonier (nr. 4 og 10) er i den for orkestermusik usædvanlige
toneart es-mol (6 b'er). Denne toneart forbandt Langgaard med voldsomme
naturstemninger, efterår og forfald. Et andet særpræg - som
fremgår af nedennævte grafiske fremstilling - er at halvdelen af de
16 symfonier har F-dur som hovedtoneart. Denne toneart var "Guds moder"
udtalte Langgaard engang, og når han skrev idyllisk, uproblematisk musik
var det ofte i F-dur. Men også symfonier, der samtidig udtrykker noget
destruktivt (som nr. 11), eller som er uafklarede (som nr. 16) kan være i
F-dur.
|