|
 I komponistværkstedet
Tegn og underlige gerninger
|

|
Manuskripterne fra Langgaards senere år rummer nogle mærkelige
tegn, som ikke har noget med den musikalske notation at gøre, men
som må have en helt personlig betydning for komponisten.
|
|
 |
Tegnet lige efter årstallet "48" - en kile med en bue
under (buen er ikke altid med) - findes på mange af Langgaards skitser fra
1947-50. Som regel hvor musikken begynder og slutter. Det kan betyde, at
komponisten har følt sig særligt, måske ligefrem
guddommeligt, inspireret, da han skrev musikken, eller det kan være en
angivelse af, at musikken er blevet til i domkirken i Ribe. Tegnet kan nemlig
minde om omridset af granitudsmykningen over kirkens indgangsportaler. |
|

|
Tegnet
forekommer også i de renskrevne manuskripter, men 'skjult'. Bemærk
den måde, Langgaard skriver "Ribe" på. Han har gemt den
spidse kile i R'et. Langgaards normale måde at skrive R på ses af
signaturen nedenunder.
Klokkesletsangivelsen i forbindelse med
dateringen er typisk. Langgaard led af søvnløshed og stod op kl.
3-4 om natten (eller før) og gik sig en morgentur i Ribe. De
manuskripter, der blev til i de tidlige morgentimer forsynede han - med vanlig
sans for det kuriøse - med eksakte tidsangivelser. |
 |
TILBAGE
INDEX
TIL TOP
|