 |
Fra midt i 1940rne komponerede Langgaard i reglen kun korte
satser, som han henad vejen ofte sammenstillede til større
kompositioner. Disse satskonstellationer kunne ændre sig løbende
over flere år, idet der kom stadig nye satser til, som kunne finde
plads i allerede etablerede værker. Undervejs betragtede komponisten øjensynlig
værkerne som afsluttede efter hver ændring, han foretog.
Et ekstremt tilfælde af ulogisk og tilsyneladende vilkårlig
tilblivelse af en komposition er sonate nr. 3 for violin og klaver, hvis
titelblad gengives nedenfor (de data, Langgaard anfører på
titelsiden er, som så ofte, misvisende).
Værkets
tilblivelse forløber i seks faser. Oprindelig, 1945, omfattede det kun
én sats (= størstedelen af den endelige versions sats 1). I
1946 kom en sats 2 til (= den endelige versions sats 5). I 1948 blev en
sats (= den endelige versions sats 3) indskudt. Senere samme år blev 1.
sats udvidet med en indledning og et identisk midterafsnit. Og senere i 1948
kom en ny sats til (= den endelige versions sats 4). Endelig, 1949, blev
indledningen fjernet fra første sats og forsynet med en slutning og
derpå indlemmet som en selvstændig sats 2. Det betyder, at efter 1.
sats følger en 2. sats, som - bortset fra en slutning - er identisk med
midterdelen af 1. sats! |