 |
Hvordan blev Langgaards musik til?
Inspiration og intuition
I et interview i 1922 udtalte Langgaard, at han ser det, han vil udtrykke,
som et billede, og så udvikler musikken sig af sig selv. I en senere
optegnelse fortæller han, at han går efter sit øre, når
han komponerer. En intellektuel tilgang til den skabende proces var således
fremmed for Langgaard, og hans holdning til det musikalske håndværk
må nærmest kaldes anti-akademisk - i god overensstemmelse med hans
romantiske og patetiske syn på kunstneren og kunstnerrollen.
INTUITION og INSPIRATION var ét og alt for Langgaard. Det, der kom
til ham i de inspirerede øjeblikke, betragtede han med ærefrygt,
som var det guddommelige budskaber. Det at komponere blev for Langgaard
aldrig et spørgsmål om faste arbejdsstider og rutine. Han afventede
inspirationen og havde tid til det. Der var ingen bestillingsopgaver i
kalenderen og intet job, der skulle passes. Langgaard opfattede dog ikke denne
frihed som et privilegium. Han havde behov for en praktisk, overskuelig gerning
som musiker - kirkeorganist - for at kunne "holde gnisten vedlige",
som han sagde. Denne situation indfandt sig imidlertid først, da han som
47-årig fik fast ansættelse ved Ribe Domkirke.
Hvilke billeder, Langgaard så for sit indre øje, og hvordan
musikken tog form i hans tanker, ved vi ikke meget om. Men de manuskripter, han
efterlod sig, fortæller hvad der skete, når musikken blev fæstnet
til papiret - hvad der foregik i komponistværkstedet.
|
 |
En stemning slås an
Det første, Langgaard satte på papiret til en komposition, var
aldrig bare en melodi eller et tema. De idéer, han ville fastholde, var
et hele af noget melodisk og harmonisk og blev derfor noteret på to
systemer (ligesom klavermusik). Men ofte var det kun ganske få takter. Et
anslag, en stemning præciseret i et kort øjeblik, var åbenbart
nok til at definere en komposition for Langgaard. Og denne iagttagelse stemmer
godt overens med, at Langgaards musik generelt ikke er båret af det
melodiske, men netop af stil, klang og 'stemning'. Og med, at den musikalske
karakter og den klangverden, der slås an i de første sekunder af et
værk, hos Langgaard er afgørende for hele værket.
Kompositionsarbejdet
Når inspirationen kom over Langgaard, kunne han skitsere en hel
symfoni på nogle få dage (symfoni nr. 4) eller få timer
(symfoni nr. 15). Han havde absolut gehør og komponerede gerne uden brug
af klaver. Men efter skitseringsfasen fulgte den musikalske udarbejdelsesproces
og renskrivningen af musikken, som ofte tog en rum tid. Langgaard var meget
sikker i det tekniske og håndværksmæssige, men i reglen også
omhyggelig med at udarbejde musikken på detailplanet.
Til orkesterværkerne udarbejdede han således som mellemstadium
en detaljeret skitse i form af et reduceret partitur, et såkaldt
particel. På grundlag heraf blev
partituret udarbejdet. Denne flerledede proces
ses dog ikke i Langgaards senere år. Det er som om, han i 1940rne mistede
tålmodigheden og gav den umiddelbare inspiration langt mere råderum.
Han gik over til en impulsiv og mindre disciplineret arbejdsform, som bl.a. betød,
at han gik direkte fra en hastigt nedfældet skitse
til det endelige partitur. I nogle tilfælde gik der kun få timer, før
den første idé var udmøntet i et renskevet manuskript. Det
fremgår af manuskripternes påtegninger, som i den hektiske
skabelsesperiode 1947-49 ofte omfattede ikke blot datering, men også
klokkesletsangivelse! Og tegn og underlige gerninger. Den
impulsive arbejdsform, Langgaard dyrkede i 1940rne, afspejler sig også i
den tilsyneladende vilkårlige og ulogiske måde
en del kompositioner blev til på.
Revisioner, omarbejdelser og 'genbrug'
Et specielt træk ved Langgaard som kunstner er, at han egentlig aldrig
lægger sine kompositioner 'bag sig'. Værkerne bliver ved at rumstere
i hans bevidsthed, og han vender ofte tilbage til tidligere kompositioner,
genbruger stof fra dem i nye værker, retter i dem, reviderer dem og finder
på nye titler. Da Langgaards musik ikke blev trykt, men som regel beroede
i originalmanuskript hjemme hos ham selv, havde han rig mulighed for at rette og
korrigere i værkerne. At et værk blev trykt afholdt ham dog ikke fra
at revidere det. Symfoni nr. 7 blev udgivet 1927 for Langgaards egen regning,
men året efter indledte han en langvarig revision af symfonien! Et
karakteristisk mønster tegner sig, når man betragter
kompositions- og revisionsperioderne for de 16
symfonier. 'Genbrug' er særlig fremtrædende
i Langgaards senere år, hvor han gang på gang tog musik fra sin
ungdom op og gav en ny belysning.
Titelskift
Værktitlerne blev med tiden mere og mere vigtige for Langgaard. Han
var altid på jagt efter fyndige titler, der
kunne præcisere et værks idémæssige indhold. Der er
eksempler på kompositioner, som har været forsynet med op til 10-12
forskellige titelforslag. Omvendt anvendes den samme
titel også til forskellige værker, og forskellige versioner af et værk
kan have vidt forskellige titler. Der er god grund til at løbe sur i det!
Bendt Viinholt Nielsen, 1996.
|