 |
Nogle indfaldsvinkler.
Stil og klang
Man skal ikke have hørt mange værker af Langgaard, før
man bemærker, at musikkens stil er en primær faktor. Det virker som
om, Langgaards musikalske fokuspunkt ligger her, og at diffuse størrelser
som musikkens 'klangkarakter' og 'stemning' er det, han bygger sine værker
op omkring. Selv kompositioner, der er blevet til inden for samme korte tidsrum,
kan være så forskellige i stil og udtryk, at man føler der er
et halvt eller et helt århundrede mellem dem. Denne kamæleonagtige
evne er noget af det mest særprægede ved Langgaard som komponist.
En anden ting, man hurtigt bemærker, er den internationale karakter,
Langgaards musik har. Den stræber mod det ekspressive, monumentale og
visionære, og der kan næppe spores noget nationalt eller nordisk særpræg
i selve tonesproget. Det melodiske er ikke specielt originalt, men præget
af en ekspressiv wagnersk melodik.
Det improviserede og det irrationelle
Generelt er et værk af Langgaard karakteriseret ved sit særegne
'klangrum', der defineres i værkets åbning, og som typisk fastholdes
gennem hele værket. Han yndede derfor kompositioner i én sats. Det
er ikke det melodiske eller det motiviske, der først og fremmest
etablerer den indre sammenhæng i et værk, men derimod det klanglige
udtryk, 'atmosfæren' i værket. Langgaard arbejder med 'blokke', som
han stiller sammen ud fra billedskabende, klanglige (hermed også tonale)
kriterier, men ikke ud fra tematiske. Musikken kan derfor virke improviseret og
strukturelt set irrationel. I det hele taget interesserede Langgaard sig ikke
meget for intervaller og melodi i sig selv, og satsarbejde forekommer sjældent
i hans musik. Den indre logik i et værk er således ofte baseret på
størrelser, der meget vanskeligt lader sig måle og veje med den
vanlige musikvidenskabelige målestok.
|
 |
Stemninger og associationer
For Langgaard må det have været vigtigt, at hans musik kunne ses
i sammenhæng med den romantiske tradition, som han ikke havde noget ønske
om at bryde definitivt med. Ofte lægger han sig så tæt op ad
forbilleder som Gade, Schumann, Wagner, R. Strauss, Grieg og Liszt, at man som
lytter får en oplevelse af déjàvu. Med Langgaards særlige
stil- og klangsans er der dog god grund til at tro, at det sker med overlæg.
En stil var for Langgaard et symbol, og man må forestille sig, at han har
opfattet musikhistorien som et 'fælleskulturelt' lager, hvorfra han har
kunnet låne de udtryk, der tjente hans aktuelle kunstneriske mål.
Han må have fundet, at en måde at skabe bestemte stemninger på
er at associere til - især - den velkendte romantiske klangverden.
Altså en form for bevidst 'lån' og dermed også en distance,
som kan give mindelser om den senere post-modernistiske æstetik.
Parallelen til Langgaard er dog snarest at finde i begrebet 'historicisme', der
prægede klunketidens arkitektur, og som tillod arkitekter at skabe
associationer og stemninger gennem brug af stilelementer fra forskellige tider
og kulturer.
Intensitet og budskab
Langgaards musik er generelt udadvendt, den er lige til at gå til og
præget af en udtrykskraft, der vanskeligt kan defineres, men som kan
kaldes et åndeligt nærvær, et indre tryk - eller simpelthen
kommunikationslyst. Man kan bruge ord som påtrængende, passioneret,
teatralsk, affekteret, insisterende eller postulerende om den. Men sentimental
er den ikke. Man mærker, at komponisten har noget på hjerte og - af
og til - at han søger at meddele ting, der måske ligger udenfor,
hvad musik er i stand til at udtrykke. Og det er vel netop hensigten, for
Langgaards musik er musik med budskab. Musikken er efter hans begreber det mest direkte
forbindelsesled til tilværelsens åndelige dimension, der findes.
Tid og rum
Musikkens - i bund og grund religiøse - budskab formidles gennem
'stemninger', og det forklarer Langgaards særlige interesse for parametre
som gestik, retorik og klang. Langgaards musik er ikke udtryk for en musikalsk
proces eller en udvikling af et musikalsk materiale. Hos ham finder man endog en
meget særegen anvendelse af repetivite mønstre, der kan lede
tankerne hen på et fænomen som minimalisme. Det enkelte værk
er således snarere statisk i sit udtryk end dynamisk og organisk (selv om
musikken sjældent savner fremdrift), snarere 'lodret' end 'vandret', og
for komponisten er det 'rum', der etableres i et værk, langt vigtigere end
hændelser i musikkens tidsforløb. Langgaards musik opererer i den
lodrette dimension, Fra Dybet til Sfærernes Musik - for at
bruge to typiske værktitler.
Alle de nævnte forhold gør en en
musikhistorisk indplacering meget
vanskelig.
Bendt Viinholt Nielsen, 1996.
|