|
Siegfried Langgaards forestillinger om musikkens mission går i korthed
ud på følgende: Ved syndefaldet begyndte menneskets jordiske
trængsler og den harmoniske, paradisiske kunst, livskunsten, blev
opsplittet i forskellige kunstarter. Menneskehedens stræben mod
guddommeliggørelse, mod forløsning, har en parallel i kunstens
udvikling fra primitive stadier mod stadig mere åndelige fremtrædelsesformer.
Ligesom menneskeheden gennemgår kunsten en renselsesproces, som engang - når
tidens fylde kommer - resulterer i at kunstarterne igen kommer til at klinge
sammen i "verdensharmonien", som er én stor lovsangshymne
dannet af summen af mangfoldige modsatrettede bevægelser.
Genierne er dem, der leder musikken videre i denne udvikling. Bach, Mozart,
Beethoven og Wagner, hvis musikdramaer - særlig Parsifal -
naturligvis var milesten på vejen mod den åndelige kunst. Også
César Franck, Bruckner og Niels W. Gade rangerer højt. Sidstnævnte
repræsenterer ifølge Siegfried Langgaard "den helt rødmossede
sandhed" i musikkens verden. Derimod kan han ikke acceptere den verdslige
parfumeduft, der spredes fra Puccinis og Richard Strauss' musik!
|