 |
Hvad skrev musikhistorikerne om
Langgaard?
1917
"Rud Langgaards Kunst kunde give rigt Stof til indgaaende Fordybelse og
Betragtning; [Med] hans forunderligt tidligt modne Herredømme over
Midlerne [...] og Lydhørhed over for egne indre Rørelser [... kan]
der med nogen Ret ventes en varig Indsats af ham i dansk Musik [...]. Rud
Langgaards Motto som Kunstneer er jo "Hjerterne opad!" ["Sursum
corda"]. Opad mod Rensning og Fornyelse gennem Tonekunsten! I hvor
høj Grad han imidlertid vil være i Stand til at fylde Formerne med
et Indhold, der med Overbevisnings, Geniets Kraft kan vende, ja, tvinge
Hjerterne opad, det hviler endnu i Fremtidens Skød [...], men at der i
ham er Spirer til noget langt udenfor det dagligdags, ja, derom kan der, efter
det han hidtil har skabt, ikke næres den ringeste Tvivl."
Gerhardt Lynge i Danske Komponister i det 20. Aarhundredes
Begyndelse, 1917
1923
"Langgaard [...] mestrer Musikkens reale og formale Elementer paa
plastisk og fri Maade; han synes dertil at være en følsom, poetisk
Tonebegavelse, der paa ejendommelig Maade evner at lytte til de dybe, sjælelige
Oplevelser i Menneskesindet; [han] har hidtil været stærk nok til at
holde sig klar af hjemlige Kliker og Skoler, og man har uden Tvivl Ret til at
vente sig en ejendommelig og særpræget Toneproduktion fra hans Haand
i de kommende Tider."
Erik Abrahamsen i Dansk Biografisk Haandleksikon, bd. 2, 1923
1932
"Kritikkens Jagt paa det mærkelige Dyr, der er aparte og skal nøfles,
bør høre op, for der er ingen Fare paa Færde, der kommer
ingen Svane paa hvide Vinger ud af den Ælling; men en Fremmed Fugl er det
i Andegaarden; den er jaget hensynsløst og skriger ad alle; men det var
vist alligevel værd at se den, naar den fik Tid at glatte Fjerene, der er
Farver i dem [...]"
Richard Hove i Dansk Musik Tidsskrift, 1932
1938
"De første Koncerter indbragte ham meget rosende Omtale, og
meget store Forventninger knyttedes til hans Navn; det næsten ubegribelige
tekniske Mesterskab, hvormed han allerede som Dreng behandlede det store
romantiske Orkester, fik imidlertid ikke overalt tilstrækkelig modvægt
i den Selvkritik og aandelige Koncentration, som er nødvendig for at
skabe Kunstværker af blivende værdi."
Richard Hove i Dansk Biografisk Leksikon, bd. 13, 1938
|
 |
1947
"I sin Søgen efter Udtryk viger han ikke tilbage for det
udfordrende bisarre eller de største Dimensioner. Han er en vældig
Tekniker, for hvem det musikalske Haandværk i senromantisk Forstand ingen
Hemmeligheder rummer. I sine første Symfonier [...] ligger han tæt
op ad Wagners Niebelungenring. Men de adskiller sig fra de nytyske Symfonier ved
deres strenge Kyskhed, deres totale given Afkald paa sentimental Leflen. Det er
næppe ved siden af, hvis man karakteriserer Rued Langgaard som en dansk
Gustav Mahler [...] Med de her omtalte Egenskaber kan det ikke undre, at
Rued Langgaard staar som en ensom Skikkelse i moderne dansk Musik. Men hans
Arbejder kan interessere ved den originale og ejendommelige Personlighed, der
taler ud af dem, og ved den Kunnen, der ligger bag..."
Vagn Kappel i Musikkens Mestre. Danske Komponister, 1947
1952
[...] selv om Langgaard ifølge hele Sagens Natur var og blev en ensom
Mand som skabende Kunstner, saa var han ikke saadan at komme uden om alligevel.
Hans Værker spilledes, og de vil næppe ophøre at klinge,
fordi han nu har lukket sine Øjne. Som Komponist har han trods alt en
ikke ubetydelig Placering i dansk Musik. Ydre Anerkendelse var Langgaard
ikke forvænt med. Han brød sig heller ikke om en saadan, naar den
kom fra Personer eller Kredse, han ikke sympatiserede med, og da han aldrig betænkte
sig paa at sige sin uforbeholdne og oprigtige Mening, var hans Venner paa
Parnasset hurtigt talt. Men fra alle Sider forstod man, at han var en ærlig
Mand, baade som Kunstner og som Menneske, og for hans klare Standpunkter, hans
absolutte Afsky for at gaa paa Akkord, vil selv hans bitreste Modstandere sænke
Kaarden nu ved hans Død."
Niels Friis i nekrolog i Berlingske Tidende, 1952
1968
[Langgaards] ibland t.o.m. hysteriska utfall mot omgivningen både
retade og roade många och skapade alls ingen respekt vare sig kring verk
eller tonsätere, och de minst sagt skiftande kvaliteterna i hans framvällende
produktion förbättrade knappast heller situationen. Det är
troligt at man också kan åberopa ett annat skäl: I all sin
store originalitet som människa var Langgaard egentlig inte särskilt
egenartet i sitt tonspråk, i varje fall inte melodiskt och i jämförelse
med den melodikens mästare som var den i sitt slag geniale Rued Langgaards öde:
Carl Nielsen. Det låter sig sägas - för att anvenda en
sliten klyscha - att Langgaard var född i fel tid. Att i ett litet land där
en estetisk centralisering var möjlig hävda det diametralt motsatta
var dömt att misslyckas. Men kanske är man i våra dagar, då
det expressiva, det "romantiska" åter framstår som ett
positivt värde mogen för en omvärdering av dette mellemkrigsårens
"tragiska fall" i dansk musik."
Bo Wallner i Vår tids musik i Norden, 1968
1978
"Hvis der havde været mere ligevægt i, hvad han havde
skrevet, ville den tilsidesættelse, han og hans musik var ude for, næppe
havde været så udtalt. [...] Den store ujævnhed i hans
produktion, ikke alene fra værk til værk, men inden for den enkelte
kompositions rammer, er nok dybest set det, der har afstedkommet også
andres vaklende holdning til hans musik. I 1960'erne blev der gjort et
behjertet forsøg på at tage Langgaards produktion op til en mere
retfærdig bedømmelse. Man fik et noget bredere grundlag for en
stillingtagen, men stort set har det vist sig, at det næppe vil være
muligt at nå frem til en tilbundsgående omvurdering. Han står,
hvor han stod - som et ejendommeligt særtilfælde i dansk musik".
Nils Schiørring i Musikken Historie i Danmark, bd. 3,
1978
|
 |
1981
"Langgaards begavelse og særpræg var længe overset, både
i og efter hans levetid. En fornyet interesse for værdierne i hans musik
kom ført med det musikæstetiske hamskifte som den herhjemme sent
etablerede avantgardemusik bragte i stand i 1960erne. En anden, ny aktualitet
har Langgaard fået via det slægtskab der har vist sig at bestå
mellem ham og forskellige udenlandske, ligeledes længe glemte komponister
i overgangen mellem romantik og 1900-tallets modernisme."
Bo Marschner i Dansk Biografisk Leksikon, bd. 8, 1981
1984
"[...] endnu fremstår billedet af ham så mangetydigt, at
det er svært at vurdere, om interessen for hans produktion har været
andet og mere end et led i den modeprægede genopdagelse af senromantikken."
Knud Ketting i Gyldendals Musikhistorie, bd. 4, 1984
1991
"I Danmark er det stadig et stridsemne, om Rued Langgaard var en visionær
fornyer, hvis kunstneriske format tåler sammenligning med Carl Nielsen.
[...] Den religiøse og filosofiske idealist var utvivlsomt
konservativ af væsen, tro mod romantiske idealer om kunstens mål og
midler, men udviklede samtidig et så personligt musiksyn, at han af og til
skrev enestående original musik. [...] Den store brogede række
af symfonier [...] rummer [...] en sådan rigdom på elementær
skaberkraft og teknisk brillans, at Langgaard utvivlsomt fortjener sin placering
som Nielsens store, dæmonisk-sammensatte og uudgrundelige modpol."
Karl Aage Rasmussen i Gads Musikhistorie, 1991
|