|
Rued Langgaard opholdt sig to somre i Fredensborg, 1921 og 1922, mens han
arbejdede på operaen Antikrist. Fredensborg havde en særlig
symbolsk betydning for komponisten. Han taler i sine papirer ligefrem om "Fredensborg-Kunsten",
et hjemmestrikket begreb, der vistnok skal dække en art ophøjet,
'problemfri' romantisk kunst, der afspejler det royale liv, som udspillede sig
på Fredensborg slot omkring kong Christian IX i slutningen af forrige århundrede.
Ikke uvæsentligt i den forbindelse er det, at Langgaards idol, Niels W.
Gade (1817-90), havde sin sommerbolig i Fredensborg. En tid overvejede Langgaard
således at betitle sin meget Gade-inspirerede strygekvartet nr. 5 (1925)
Sommerminder fra Fredensborg eller Fredensborgdage.
Langgaard optrådte 1922 ved et arrangement på hotellet i
Fredensborg sammen med sin mor, der gjorde det i deklamation af digte til sønnens
musikledsagelse. Samme år afholdt Langgaard også en koncert i
Fredensborg slotskirke (programmet kendes ikke). |
|
Villa "Lindely", Endrupvej 14, hvor Langgaard - og hans mor - var
indlogeret i sommeren 1921. (Foto 1996). |
Sommeren 1922 opholdt Rued og Emma Langgard - samt Rued Langgaads senere hustru
Constance Tetens - sig tre måneder i Fredensborg. De havde lejet sig ind i
villa "Asta", Stationsvej 21. (Foto 1996). |