|
Værkerne symfoni nr. 11 (1944-45), symfoni nr.12 (1946) og Fri
Klaversonate (1945-46) betegner indgangen til den fjerde fase i Langgaards
kompositoriske værk. Her tilføjes musikken en fanden-i-voldskhed,
en absurditet og et element af protest imod samtiden, den romantiske tradition -
og komponistens situation.
Symfoni nr. 12 kan tages som eksempel:
- Symfonien er i én sats og varer omkring 7 minutter. Den begynder
som et stort anlagt senromantisk orkestersats, der går over i en række
korte afsnit. Slutningen kommer som lyn fra en klar himmel og uden 'afrunding'
af satsen. Det er en komposition, der i høj grad sætter spørgsmålstegn
ved sig selv som 'kunst' og 'symfoni'. Langgaard håndhæver
traditionen, men sætter den samtidig på prøve.
- Komponistens ambivalens i forhold til genren og tonesproget kommer også
frem i satsens karakterbetegnelse, "Rasende", og i titel og forord.
Titlen er Helsingeborg. I forordet skriver Langgaard, at det refererer
til den "dejlige by" Helsingborg, men også til "Helsinge"
- angiveligt et svensk udtryk for Helvede, hvor dødsgudinden Hel bor og
dovenlars'erne får raketter i enden! Denne absurde dobbelthed er typisk
for Langgaards sene periode.
-
Dobbeltheden omfatter også et personligt perspektiv. Langgaard skriver til
sidst i partituret, at symfonien er hans symfoni nr. 1 "komponeret igen i
koncentreret form". Den består af fem afsnit, der i tonalitet og
'stemning' modsvarer de fem satser i den timelange symfoni nr. 1, uden at der
dog citeres direkte.
Men hvor symfoni nr. 1 slutter med en sats med titlen
Livsmod, så befinder Langgaard sig i 1946 i en situation, hvor
denne optimisme ikke ligefrem er aktuel, og den pludselige afslutning med
betegnelsen "Amok! En Komponist exploderer" er udtryk for desperation
og magtesløshed. Kompositionen får dermed også et
'selvbiografisk' indhold.
|