Om registrering af Messis Langgaard selv var som organist
interesseret i fransk romantisk musik. Han opførte værker af César
Franck og den senere Louis Vierne, og har således været fuldt
fortrolig med den virtuose fransk-romantiske orgelstil med de gnistrende
toccataer.
Langgaards egen orgelstil minder i skrivemåde slet ikke om disse
komponisters. Heller ikke de mest typiske træk i disse komponisters
registreringspraksis (valg blandt orglets mange forskellige klangregistre), har
fundet vej til Langgaards orgelmanuskripter.
Tværtimod foreskriver Langgaard brug af de skingre overtoneregistre,
mixturerne, når de franske romantiske komponister forlanger de smældende
rørstemmer: Trompet, obo og klarinet. Ydermere klarer Langgaard
mange af sine crescendo- og diminuendovirkninger ved at bruge det såkaldte
'generalcrescendo', som er en valse organisten betjener med højre
fod. Rulles valsen ind mod spillebordet kobles gradvist flere og flere
stemmer ind, og trækkes den udad opnås den modsatte effekt.
Langgaard ruller ikke blot med sin crescendovalse i små løft
mellem akkorder, således at hver ny akkord bliver kraftigere - ganske som
man kunne forestille sig det i et orkester - nej, han anvender valsen under
spillet, hvilket gør at stemmerne 'sjasker' ind i musikken -
anderledes kan det ikke være.
Når der spilles symfonisk orgelmusik på instrumenter der endnu
ikke er forsynet med vore dages computere der næsten kan registrere af
sig selv, er organisten nødt til at bede en eller to af sine gode
venner være behjælpelig med at registrere, dvs. tage registre af
og på, på nøje fastlagte steder der skrives ind i
noderne.
Det er mit indtryk at brug af klanglig variation under spillet er blevet
mere og mere fremherskende de sidste 15-20 år i takt med at hele det
romantiske repertoire er blevet taget til nåde efter i mange år at
have været betragtet som suspekt af langt de fleste organister. Den
generelle smag har blandt kirkemusikere været noget puritansk præget
det meste af dette århundrede.
Man kan i dag ikke slippe afsted med at slå en registrering op og så
spille en hel symfonisats af Vierne eller Widor uden nævneværdige
klanglige ændringer. Det kunne man nok bedre på Langgaards tid,
da han uropførte Messis midt i 30'erne. Han skriver i hvert
fald om registrering i Første Aften: "Messis
skal gennemgående ikke spilles langsomt, og kun med generalcrescendo
og en fast Registrering. (En speciel 'Mørkeregistrering' skal ordnes)".
Ud fra denne anvisning kan man forestille sig at Langgaard har slået
en pianoregistrering op og derefter har klaret de fleste dynamiske ændringer
ved hjælp af valsen.
Når man ser i Langgaards manuskripter, som han jo selv har spillet
efter og har skrevet registreringsanvisninger ind i, er det tydeligt, at der
ikke har stået en eller to personer som har arbejdet på højtryk
for at skabe et orkester ud af orglet. Men den går ikke i dag. De
yngre organister har fået smag for en forfinet registreringspraksis:
Konstant variation er løsnet, men selvfølgelig i absolut pagt
med musikkens karakter. Man ændrer ikke klangen bare for at ændre,
man ændrer klangen fordi musikkens karakter og espressivitet forlanger
det. Og de fleste ændringer skal være knapt mærkbare: Et
enkelt register af eller på der udtynder eller fyldiggør
klangen er som oftest nok.
Ved store dynamiske stigninger skal måske op til 15 registre trækkes
lidt efter lidt: Det skal igen ske gradvist så musikken ikke
forstyrres af registre som kommer utidigt ind over akkorderne, sådan
som det sker ved brug af crescendovalsen.
Og sådan skal vi spille Langgaards orgelmusik. Så orkestralt som
overhovedet muligt. Jo flere klangligt subtile nuancer der bydes på,
des bedre er det - blot at 'instrumentationen' er i pagt med musikkens væsen.
Et hestearbejde Og så er det iøvrigt et
hestearbejde at indstudere Messis. Også selvom Langgaards
renskrifter af Messis hører til de pænere fra hans hånd.
Men får man først hul på arbejdet, så viser
musikken sig at have så åbenlyse kvaliteter at man gerne
tilgiver Langgaard hans sjuskede renskrifter og nærmest tager det som
en ekstra oplevelse at spille direkte fra en kopi af komponistens original.
Orgelmusikken vil altid være en niche i det klassiske musikområde.
I popularitet vil den aldrig nå orkester- eller klavermusikken til
anklerne.
Men blandt orgelmusikentusiaster verden over vil Messis snart komme
til at indtage en synlig plads. Vi mangler bare en nodeudgivelse samt en
pladeindspilning af Messis, men mon ikke også dette blot er et spørgsmål
om tid.
Flemming Friis
Artiken er skrevet til denne website i januar 1997.
|