![]() De fire faser | |
![]()
|
Rued Langgaards musikalske udvikling forløb alt andet end lineært
og regelret. Værker, der peger frem i tiden, står side om side med
romantiske pasticher og med musik, som er typisk for den tid, hvori den blev
skabt. I produktionen som helhed kan der vanskeligt tales om 'kunstnerisk
udvikling' i gængs kronologisk forstand. I sin ungdom var Langgaard usædvanlig
progressiv, i sine senere år usædvanlig konservativ, uden at han
dog gik i stå som kunstner. Man kan konstatere tre markante 'spring'
eller 'skred' i hans produktion. De finder sted 1916, 1924/25 og 1944/45 og
inddeler produktionen i fire hovedfaser:
|
Den åndelige musik 1906-16
FØRSTE FASE Kunstnerisk grundholdning: Objektivitet, klassicisme Karakteristik: En stræben mod en åndelig musik præget af harmoni og skønhed Musikkens karakter: Ungdommeligt-naiv, optimistisk Musikkens stil: Senromantik med tilbageskuende træk mod romantikken Musikkens form: Klassiske former (sonate-, variationsform) Typiske værker: Symfoni nr. 1, 2 og 3, orkesterværket Sfinx Musikeksempel: Begyndelsen af sats 4 Tusindfryd af Blomstervignetter for klaver (1913)
| |
Den moderne tilværelses
problemer 1916-24/25 ANDEN FASE Kunstnerisk grundholdning: Subjektivitet, ekspressionisme, fordomsfrihed, åbenhed over for nyt Karakteristik: Musikken søger i periodens begyndelse udtryk for modløshed og resignation, senere for den moderne tilværelses aktuelle religiøse og eksistentielle problemer på baggrund af en usikkerhed over for fremtiden og en idé om, at en åndelig bevidstgørelse er nødvendig for menneskets overlevelse Musikkens karakter: Melankolske, livstrætte stemninger - konflikter og modsætninger, visionære træk Musikkens stil: Senromantik blandet med eksperimenterende modernisme, elementer af både 'nysaglighed' og impressionisme (statiske klangflader) Musikkens form: Sammensatte, ukonventionelle former Typiske værker: Symfoni nr. 4 og 6, Sfærernes Musik, Afgrundsmusik, strygekvartet nr. 3, operaen Antikrist Musikeksempel: Udsnit af sats 2 af Afgrundsmusik for klaver (1921-24)
| |
Drøm, ekko og erindring
1925-44/45 TREDJE FASE
Kunstnerisk grundholdning: Anonymitet, upersonlighed, nostalgi, stereotyp kunstkonservatisme Karakteristik: Et forsøg på at nå en klasisk, ren musik som er alment tilgængelig og 'anonym' (i modsætning til modernismens hysteriske originalitetsjag, ifølge Langgaard), et ekko af tonekunstens 'skæbnetid' og glansperiode (ifølge Langgard) fra romantikken og op til 1914, reflektioner over barndommens verden Musikkens karakter: Forenklet, stiliseret, naiv Musikkens stil: Højromantik, senromantik, visse neoklassiske islæt Musikkens form: Fortrinsvis enkle former Typiske værker: Symfoni nr. 7-10, orgelværket Messis Musikeksempel: Begyndelsen af sats 3 af klaversonate nr. 3 Minder fra Høstens Tid (1941)
| |
Trodsighed og absurditet
1944/45-52 FJERDE FASE Kunstnerisk grundholdning: Trodsighed, protest, hæmningsløshed i realiseringen af indfald (ligegyldighed over for konventioner) Karakteristik: Udtrykker ambivalensen i forhold til det at komponere - konflikten mellem en 'udvalgt', idealistisk kunstners fastholdelse af tonekunstens høje åndelige mål, og bevidstheden om denne opgave er meningsløs i en tid, der ignorerer musikkens åndelige dimensioner Musikkens karakter: Dels bevidst naiv romantik, ofte med et særligt eftertryk - dels voldsom, konfliktfyldt, abrupt musik; absurde, 'selvbiografiske' og 'private' islæt Musikkens stil: Højromantik, senromantik, stedvis med modernistiske indslag, også eksempler på en mere tidstypisk efterkrigsmusik Musikkens form: Fortrinsvis korte satser og enkle former Typiske værker: Symfoni nr. 11, 12, 14, 15, klaversonaten Le Béguinage, Écrasez l'infâme (violin og klaver) Musikeksempel: Begyndelsen af sats 2 af klaversonaten Le Béguinage (1948-49) Bendt Viinholt Nielsen, 1996-97.
| |
![]() |
|